Vůz CDFlm 4- 9930
Pro Československé státní dráhy ve 20. a 30. letech byly vyráběny různé druhy kolejových autobusů. Z těchto vozů se pak vycházelo při vývoji dalších motorových vozů. Oproti vlaku s parní lokomotivou však menší kapacita vozu vyžadovala, aby bylo možné k motorovému vozu připojit přívěsný vůz. Jako přípojného vozu se užívalo lehkých vozů různých konstrukcí. Některé vozy byly navíc vybaveny služebním a poštovním oddílem. Roku 1935 tak byl vyroben vůz, který byl předlohou i pro mou stavbu. Vůz čísla CDFlm 4- 9930 je dodnes provozován ve stavu konce pravidelného provozu v Plzni.
Abecedu, - jak se vozu pro jeho číslo CDFlm říkalo, jsem si chtěl pořídit již delší dobu. V nabídce má stavebnici leptu tohoto vozu firma KuBer. No, tak jsem si zadal zakázku na několik modelů a čekal na výsledné lepty. Na začátku července roku 2021 jsem již měl většinu leptů doma. Od srpna jsem si tedy čas od času zamodelařil. I když k leptu není návod, tak stavba je koncipována tak, aby se dala intuitivně sestavit. Vše potřebné bylo přilepeno na kartónu.
Samotné slepení, či propájení se dá zvládnout za půl hodiny. Myslím, že když by byly k dispozici obtisky, tak by se dal vůz za den postavit celý. Následující foto ukazuje již slepené hlavní části vozu.
Střecha vozu byla přilepena na zadní stěně kartónu. Po zaschnutí lepidla jsem vše přestříkal příslušnou barvou. Nyní však bylo potřeba vymylet jaké dát na vůz obtisky. Vybral jsem si tedy obtisky od pana Jirana - rychlík ČSD, dále obtisky od vozu Ci/u a lm s čísly jsem si vypůjčil od vozu Balm/u. Tabulka o laku je z aršíku vozu Ds... No, ale C jsem nikde nemohl najít. Proto jsem si písmeno C vytvořil z nuly od čísla ve voze Balm/u.
Foto ukazuje nastříhanou drobotinu připravenou na aplikaci.
No, bylo to několikahodinové utrpení, ale podařilo se to nějak aplikovat.
Nevypadá to nejhůř, když to člověk vidí na živo, ale při mírném zvětšení, které je zde, to jako nějaké terno není. Po aplikaci lesklého a matného laku jsem patinoval střechu. Pak už jsem si dal týden odpočinek a dodělal jsem reflektory na čela vozu a komín, který sloužil od samého začátku provozu jako zdroj tepla v přípojných vozech. Poslední částí vozu byla spřáhla a tím považuji vůz za hotový.