3 x Clm a 3x jinak

V květnu 2021 jsem si zakoupil od firmy Lepty KuBer větší zásobu leptů pro stavbu motorových a přívěsných vozů ČSD. Nejpočetnější řadu tvořily lepty vozů Clm z roku 1935. Tato řada vozů byla ve výrobě až do roku 1940. Vozy se v provozu osvědčily, a v provozu zůstaly až do 80. let 20. Století. Do dnešních dní se zachoval vrak vozu Clm 4- 6244 v majetku NTM. Proto jeden z těchto vozů ponese toto číslo. Druhý vůz jsem chtěl jako model nějakého vozu první série. Poslední vůz jsem si postavil v podobě před koncem pravidelného provozu. Občas jedu na návštěvu k modelářům, kteří dělají pozdější epochy, tak se bude vůz pro tyto návštěvy hodit.
 
Protože se jedná v základu o stejné modely, popíši tak pouze postup při stavbě jednoho modelu. Modely jsem samozřejmě lepil. Rozdílům se pak budu věnovat u jednotlivých modelů. Stavebnice byly na plechu vyvedeny tak, aby je bylo možno postavit intuitivně, bez nutného návodu.
Během chvilky byly seskládány hlavní části vozů.
Větší množství vozů stejné řady pak představuje výrazné urychlení stavby.
Během jednoho večera se dají stavebnice sestavit tak, že to železniční vozy již docela připomíná.
Až do této části stavby byly všechny vozy stejné. Nyní je třeba pojmout každý vůz jednotlivě. Zčněme tedy tím, který byl určen pro provoz ve čtvrté modelové epoše. Po zaslepení otvorů po reflektorech jsem jednotlivé části vozu opatřil lakem.
zkusmo jsem vůz sestavil a prohlédl nedostatky. Na skříň vozu jsem pak dolepil detaily.
Vůz to připomínalo a tak jsem aplikoval obtisky, a jako třešničku na dortu jsem přilepil vozu na střechu komín od topení.
Zbývalo jen zasklít okna fólií a trošku silněji napatinovat střechu a komín.
Vozu jsem pak přidal očkové kinematické spřáhlo. Tak to by byl první vůz. U těch druhých bylo vše složitější. Více detailů a málo obtisků odsouvaly dokončení vozů do nedohledna. Pro vozy jsem tedy musel zajistit nějaké obtisky, aby se trošku podobaly skutečnosti. Na internetových stránkách Lepty Cekul jsem našel přípojné vozy řady Clm. Krom klasické zakázky jsem si upana Cekula opět navymýšlel své úpravy, a ke stavebnicím vozů jsem si přikoupil několik aršíků s obtisky navíc. Pan Cekul mi jako bonus věnoval též některé velice zajímavé obtisky. Tím jsem byl schopen dokončit své modely, a do budoucna postavit i ty, na které jsem zatím neměl obtisky. Zpět k modelu. První vůz jsem si postavil v zelené barvě - z první série vozů. 
Obtisky vůz významě vylepšují. Budou to pohledné modely. Po slepení a dodání detailů a zasklení vůz vypadá takto:
No, a hurá na ten poslední. Ten byl onen poslední zachovalý vůz z roku 1938. Z výroby měl již červenohnědý lak a vlastnickou značku ČSD měl bílou s modrým stínováním. Poprsnice vozu byla žlutá. Tedy samé potíže. 
Nalakovanou skříň vozu jsem v místě poprsnice zbavil nátěru a na poprsnici jsem aplikoval nátěr pomocí bílého centropenu. Po přestříkání lesklým lakem jsem poprsnici obtáhl žlutým centropenem a opět jsem vše přestříkal lesklým lakem. Obtisky jsem aplikoval pouze bílé, ale snad si toho nikdo nevšimne. Číslo vozu však bylo pro mě opět utrpení, protože jsem vše musel sestříhávat po číslech. 
No, snad to ve výsledku tak moc nevadí. 
Všechny tři vozy jsou tedy hotovy, a již se můžete těšit na další článek o dalších modelech.