Osobní vůz BCi
V roce 2014 jsem na aukru zakoupil pár rozdělaných vozů ze stavebnic LPH. Měl jsem tehdy touhu některé vozy dodělat, abych měl ve sbírce zajímavé modely. Předloha pro stavbu modelu se nachází časopise Železničář, kde jsou uvedené jednotlivé přestavby stavebnic LPH.
Vůz BCi byl vyroben během první světové války. Ve 30. letech 20. století byl mírně modernisován. Tehdy byly na voze vyměněny větrací okénka za náporové větráky LP. Díky změně plynového osvětlení za elektrické se změny dočkala jak střecha, tak pojezd vozu. Na pojezdu byla odstraněna nádrž na plyn a bylo nainstalováno dynamo a bateriová skříň. Na střeše se odstranily komínky od lamp a lávky mezi komínky.
A nyní k modelu. Původní vozou skříň jsem měl několik let bez pojezdu. Stále jsem se dokopával k úpravě a dokončení modelu. V březnu roku 2017 jsem si tedy řekl, že si vůz dostavím. Začal jsem úpravou vozové skříně a střechy, kterou jsem na koncích snížil. Vůz jsem nastříkal zeleným sprejem a střechu šedým sprejem. Dolepil jsem okna. Současně jsem začal upravovat pojezd vozu. Naštěstí na něm nejsou velké změny a jedinné, co jsem tak musel udělat bylo vysochání prostoru u rozsoch a dolepení košových nárazníků a schůdků. Po slepení do jednoho celku jsem vůz dotvořil pomocí leptaných detailů, které jsem natřel příslušnými barvami. To dokládá foto 2.
V této podobě vůz šel do krabičky, protože jsem dodělával jiné vozy, které měly téměř před dokončením. Zvažoval jsem, jakou epochu jen pro vůz vybrat, abych dodělal detaily. Nakonec jsem se rozhodl pro první republiku. Pro to jsem ale musel doplnit další lept detailů. Do toho se mi opět moc nechtělo. Navíc jsem neměl krátká spřáhla, které by vůz posunuly vzhledově o kus dál. Tyto potřebné díly mi přišly až v říjnu 2017. 10. 11 jsem se rozhodl vůz dodělat. Opatřil jsem jej krátkým spřáhlem a dolepil žebříky se zábradlím a toulci na lucerny. Tyto lepty jsem natřel černou barvou a u toulců jsem na konci pomocí lepidla naznačil samotný toulec na lucernu, který jsem opatřil červenou barvou.
Nyní jsem vůz měl připravený na nanášení obtisků. Proto jsem vůz nastříkal lesklým lakem. Po přípravě obtisků jsem je začal nanášet.
Vůz jsem tedy doplnil nejzákladněšími obtisky. Je jasné, že vozy budu pozorovat spíše z výšky a tak nanášení obtisků na pojezd vozu se mi jevilo jako zbytečná práce. Po nástřiku lesklou barvou pro sjednocení pokladu s potiskem jsem vůz nastříkal matným bezbarvým lakem. Na střeše vozu jsem vytvořil střídmou patinu. Pak jsem opět vůz přestříkal matným lakem. Tím tedy vůz považuji za dokončený. Je to jakýsi základ mého rychlíku za lokomotivy 464.0.