Osobní vlak ČSD k lokomotivě 365. 0. Díl první.

Již před několika roky jsem počítal, že si postavím za lokomotivu 365.0 vlak, který by ke stroji ladil dobou vzniku, tak aby zároveň onen vlak byl i typickým vlakem ČSD. Toto snažení bylo částečně ulehčeno tím, že na konci 80. let 20. století se začaly vyrábět stavebnice vozů Ce- Ci, tedy klasické dřeváky. Jako malý kluk jsem se učil modelařit právě na nich, a proto jsem měl mnoho modelů v různém stádiu rozpadu i doma. Když jsem si tedy postavil model lokomotivy 365. 024 na konci června, tak jsem se musel pustit  i do prázdninové stavby vlaku ČSD. 
Protože však dnešní doba nabízí jiné možnosti stavby modelů, než před 20 lety, pojal jsem stavbu modelu jako jedinečnou šanci uplatnit na modelech nové chnologie. Především se jedná o 3D tisk, a doplňky z leptané mosazi.
A nyní ke stavbě. Základem byla původní stavebnice LPH z lisovaného plastu. U vozu Ci jsem použil pojezd, vozovou skříň, okna a střechu. U vozu Ce jsem pak použil jen pojezd, střechu, dveře představků vozu a vnitřní čelnice vozu. Zbytek všeho na vozech byl vytvořen ze všech možných komponent. Vozy Ci dostaly vylepšení pomocí leptů kování, a vozy Ce dostaly nové vnější čelnice a bočnice ze 3D tisku, a leptané kování. Všechny modely jsem pak vybavil košovými nárazníky ze 3D tisku, a soustruženýma kolama. Celkem 6 osobních vozů jsem stavěl v jednom čase. Nejprve jsem musel rozebrat původní modely, očistit použitelné díly, a začít kompletovat všechny díly potřebné ke stavbě.
To, co bylo na hraně ostudy před 20. lety je nyní již naprosto nepoužitelné. Proto jsem neželel likvidace mých dětských modelů. Na další fotografii jsou již díly připraveny pro kompletaci vozů Ci a Ce.
Ty šedivé vozy jsou základy vozů Ce. Šedé bočnice jsou 3D tisk od Shark model. Velmi jsem toužil si stavebnici pořídit, a tak jsem se zvědavostí začal. Firma nabízí i interiér vozu, který jde hodně do detailu. A i když jsem při této stavbě použil jen jeden interiér, tak kvůli vynikajícímu výsledku jsem si pořídil i další 3 do příštích vozů Ce.
Vozy Ci pak dostaly leptané díly.
Vo
Všechny vozy jsem po sestavení nastříkal zeleným lakem po vozové skříni, bíle jsem nastříkal střechu, a černě pojezd. Všechny vozy - i s detaily, pak vypadaly skutečně jako modely a né hračky. Sám jsem měl z modelů velkou radost. Jedinný problém byl, že vozy Ce měly bočnici, jejíž součástí byly i rámy oken. To se projevilo jako potíž, protože buď jsem nabarvil rám okna a kus bočnice, a nebo jsem zase neudržel linii rámu. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem jedním starým bílým fixem obtáhl rám okna ze vniřku kastle směrem ven, a nějak se povedlo aspoň takto.
Obtisky byly dalším krokem ve stavbě vozů. Bohužel byly k disposici jen jedny, které patřily k vozu Ce, co je zachován v rámci MDC Bratislava. Jinak všechny obtisky jsem musel sestříhávat po číslech a písmenkách.
Když bylo číslování dokončené, tak jsem střechu všech vozů zašpinil mírnou patinací a celou skříň vozu jsem přestříkal lesklým lakem, protože až do roku 1939 byly nové vozy ČSD leštěny do lesku. Střechy vozů jsem pak dělal tak, aby nebyly stejné, a aby bylo stále vidět, že původní barva střechy byla bílá.
A pak již následovala ta nejhorší práce - žebříky, madla a podobné cingrlátka, na které již téměř nevidím.
Tady je zachycen hotový první vůz. Je to Ce3- 2173, který je dodnes zachován jako historický vůz v Bratislavě.
Druhý vůz je Ce 3 -2202, který jezdí pod hlavičkou spolku KHKD. Fotografie čel všech vozů Ce by byly stejné, tak jsem je zveřejnil pouze u prvního vozu.
Poslední vůz řady Ce s kovovými rámy oken je Ce 3. 2509, který opět do současných dní jezdí s historickými vlaky společnosti KHKD.
Další vozy jsou řady Ci. První je vůz Ci3- 9197. Dodnes jej můžeme spatřit jako historický vůz v Bratislavě.
Druhý je vůz Ci4- 0314, který který je po náročné opravě provozován na středním Slovensku.
Třetím vozem Ci je vůz Ci4- 0290, který je opět provozován na Slovensku. 
Vozy Ci jsou vyrobeny v první polovině 20 let 20. století, a vozy Ce s kovovými rámy oken jsou z let 1932-1937. Tedy za lokomotivu 365.024 naprosto adekvátní. Vozy Ci jsem se rozhodl postavit s otevřenými přechodovými můstky, aby vlak vypadal reálněji. Bohužel 3D tisk čel vozu Ce nepočítá s tím, že by si to někdo chtěl takto postavit. Tak snad to někdy někdo pro nějaké rýpaly mého kalibru vytiskne. Poslední vůz vlaku je pak služební vůz Dd6-4155, který dodnes jezdí jako historický vůz Českých drah. Zároveň je to vůz, který dělám již 8 let. Pojezd vozu je pokrácený pojezd ze stavebnice Ci/Ce. Bočnice vozu jsou vystřiženy z destičky Ewergreen, či jak se to jmenuje, stejně jako veškeré lišty z pásovinky. Střecha vozu je z balzy, protože jsem byl v té době inspirován modelářem Povstalcem, který s balzou pracuje běžně. U mě se však neosvědčila. 
Tehdy jsem ještě dobře nefotil, ale dokumentačně stačí aspoň toto:
Bateriová skříň je odlitek. Dveře představku jsem použil ze stavebnice. Následovalo jemné přestříkání zelenou barvou.
Jak je patrné z fota, chybně jsem umístil vyhlídkové okno na první pozici. Chyby jsem si všiml, když jsem se podíval na originální vůz během parní jízdy. Střechu jsem po přenesení okna do správné polohy udělal v jemně šedé barvě. Na představky jsem připevnil leptané doplňky, a na vůz jsem aplikoval popis.
Následně jsem zasklil okna na představku pomocí fólie a okýnek ze stavebnice Ce - Ci, a okna vozu jsem upravil z výlisků oken pro vozy Ds, které též lisovala společnost LPH. 
Postupně jsem dopnil stupačky, žebříky, návěstní toulce. Na opačné straně vozu jsem pak dolepil dvířka ke druhému psinci, který vůz původně měl, a dnes jej již nemá...
Jako třešničku na dortu jsem doplnil tabuli na popisy. Vůz je tedy po letech hotový.
Současně s vozem tak považuji za ukončenou stavbu vlaku ČSD v předválečné podobě. Druhá část tohoto seriálu bude obsahovat válečné a poválečné vozy - většinou "Rybáky", a třetí díl pak bude o stavbě modelů vozů stavěných v 50 a 60. letech 20. století.