Clm5- 2361
V roce 2010 jsem si koupil od Lepty Kuber lept přívěsného vozu k věžákům. Vozy řady Clm byly vyráběny v různých variantách od podloviny 20. let 20. století, jako přívěsné vozy za motorové vozy (nejznámější jsou tvz. Věžáky). Protože se však jednalo o zdařilou konstrukci a vozy byly dostatečně lehké a nenáročné na údržbu, tak v provozu zůstaly až do 70. let 20. století. V průběhu času se však na nich prováděly úpravy, které musí modelář respektovat a modelovat vůz do stavu, v jakém jezdil v určité době. Jako příklad mohu vyjmenovat pár velkých změn vozu: původní zelený lak byl po roce 1938 nahrazován červenohnědým s modrým stínováním popisu vozové třídy a vlastnické značky. V 50. letech byl vůz zbaven návěstních svítilen a vybaven obyčejnými toulci na koncové lampy. Na konci 50 let byly měněny okna se zakulacenými rohy za okna s hranatými rohy. Následně bylo změněno popisování vozů za žluté popisky a několikrát byly vozy přečíslovány - s tím souvisí i změna třídy - ze třídy 3 se stala třída 2. Já si tedy pro svůj model vybral téměř původní stav, ale s úpravou laku, kdy je vůz před válkou natřen již červeně, za protektorátu byl přeznačen a po válce se opět vrátil pod ČSD - tehdy jen přetřeli BMB - ČMD a značku ČSD již nepodbarvovali. Proto mám podbarvené jen čísla vozové třídy. Vůz tak bude moci jezdit i s Věžáky M120 a i s Hurvínky M 131. 1.
V prosinci roku 2010 jsem začal se stavbou. Vůz jsem lepil vteřinovým lepidlem. Tehdy jsem vše fotil jen svým nedokonalým mobilem, takže pár fotografií zde bude s horší kvalitou.
Vůz jsem tehdy natíral červenou humbrolkou obyčejným párátkem. Tehdy mi to stačilo. Vůz jsem po natření považoval za hotový a takto jsem ho též vystavil na svůj původní web.
V roce 2016 jsem vůz opět vytáhl z krabičky a rozhodl se jej trošičku vylepšit. Pomocí ředidla jsem odstranil všechen lak a vůz jsem přestříkal červenou barvou ve spreji. Střechu a rám jsem nastříkal šedivou barvou. Jenže ouha - při aplikaci barvy se mi vůz vysmekl z ruky a po pádu na zem jsem začínal lepit od začátku. Modelu jsem aspoň přidal čelní svítilny, do jejihž výroby se mi dříve moc nechtělo. Když bylo vše hotovo, tak jsem šel model opět nastříkat sprejem. Nyní se to již povedlo.
Plánoval jsem tedy již vůz nějak dokončit. Koupil jsem si propisot 2mm, ale prokázal se moc veliký na nanášení označení vozu. Až na začátku října 2017 mi dorazily obtisky na cůz Calm a tam byla též varianta označení BCalm - Z toho jsem tedy vystříhal Clm a z volných čísliček na spodku aršíku jsem sestavil číslo vozu, který je nyní v NTM. Spodek vozu jsem přetřel černě a na některé plochy vozu jsem ručně nanesl barvu, abych naznačil opravy nátěru vozu za provozu. Celý vůz jsem přestříkal lesklým lakem a po patinaci střechy jsem vše přestříkal matem. Vůz tak mohu po 7 letech odložit ze šuplíku do skříňky.