414 096 žije!

V roce 2009 jsem si koupil od pana Molaty odlitek parní lokomotivy řady 414. 0 s tendrem řady 516. Lokomotiva je přesně druh stroje, po kterém jsem leta toužil. Odlitek jsem tehdá pouze vybrousil, posadil na kola a natřel. Výsledek tedy nebyl dokonalý. Foto zachycuje stav modelu od roku 2009 do roku 2016. Předloha modelu je, dodnes zachovaná, lokomotiva z roku 1906 s přezdívkou Heligón. Jedná se o stroj určený pro nákladní vlaky, který v hornatějších tratích sloužil i v osobní dopravě. Lokomotiva 414.096 je v současné době zprovozňována jako historické vozidlo ČD. 
Od modeláře Povstalce jsem roku 2016 zakoupil velkou část jeho modelů TT, a mezi nimi byla i maketa druhé mašiny řady 414.0. Dva modely jsem nechtěl, tak jsem předělal tu Povstalcovu. Můj odlitek jsem pak věnoval již neznámo kam. 
Povstalcův model byl postaven na pojezdu Br 81, který měl zjednodušený lokomotivní rozvod. Proto jsem přistoupil k první úpravě. Sice byl model pojízdný, ale proporčně moc neodpovídal předloze. Proto jsem použil pojezd z modelu V36, kde jsem přidal ojnice a dvojpravítkové křižáky. Když jsem byl již v úpravách pojezdu, tak jsem vytvořil plná kola a závaží.
Prozatím mi to k mašině stačilo, ale musel jsem dělat jiné věci a po jejich zkončení jsem se vrhl na úpravu tendru. Ten má pojezd schodný s řadou 516, ale jeho nástavba pro uhlí i vodu je menší. Proto jsem odlitek odfrézoval a vyhladil. Pak jsem do každého místa, kde jsem chtěl mít nýt, vyvrtal otvor a zasunul kulatinku evergreen. Takto jsem si dodělal všechny nýty na tendru. Na pojezd jsem použil zbytky leptů a pásky mosazného plechu.
Číslo tendru dodělám, až mi příjdou zamluvená čísla. Rychle jsem se tedy vrátil k mašině, která s hotovým tendrem nevypadala zle. Pomocí leptů, odlitků a drátků jsem se snažil dosáhnout co největší podoby s reálnou předlohou. Jako výrobní štítek jsem užil rámeček od okna z nějakého leptu a mřížku z leptu, kterou jsem trošku počesal důlčíkem.
V tomto stavu si lokomotiva rok pobyla, protože nějak na ní nezbyl čas. Na začátku července 2018 jsem se k lokomotivě vrátil. Sejmul jsem lvíčky a čísla. Podle fotografie jsem vypiloval pás materiálu na lokomotivní budce do hladka. Poté jsem budku mašiny přestříkal. Zároveň jsem naznačil aspoň část armatury pod lokomotivní budkou. 
Poslední mi tedy zůstala povrchová úprava. Na lokomotivní budku jsem nanesl lesklou černou barvu, ozdobné linky a čísla i lvíčky. Celou mašinu jsem pak přestříkal lesklým lakem. 
Na závěr jsem armaturu pod lokomotivní budkou přetřel imitací bronzu a celou lokomotivu jsem stříkl matným lakem. 
Lokomotivu tedy tímto považuji za hotovou. Je jasné, že by mašince prospěly vyleptané spojnice a ojnice, třeba je někdo pro tento model začne vyrábět. Já se každopádně těším na cestování po mém budoucím kolejišti, kde bude možné použít tento stroj jako přípřež, či stabilní stroj na vedlejší koleji.