Tárovací vůz 420

     Roku 1995 jsem v časopise Modelová železnice nalezl výkres vozu, který jsem si začerstva okopíroval, a z lepenky jsem si postavil základ skříňe tárovacího vozu. Veškeré švy plechové skříně vozu jsem tehdy vykul z drátu velkého průřezu. Na dlouhá léta jsem nechal vůz v tomto stavu. V roce 2011 jsem se k vozu vrátil a vytvořil mu z podlepeného papíru pojezd. 
Fotografie však dokazují, že to byla hrůza. Vůz jsem tak po postavení na koleje opět odložil do krabice. Roku 2017 jsem vůz vytáhl a řekl jsem si, že jsem musel být před lety hodně odvážný, když jsem dal takovou hrůzu na internet. 
Možná si říkáte, co je to ten tárovací vůz??? Jedná se tedy o vůz, který slouží jako etalon k měření průhybu nové, či repasované mostní konstrukce a na kalibrování vah pro vážení železničních vozů. Vůz musí být krátký, mít více náprav a kvůli stabilní hmotnosti nesmí být vybaven brzdou, protože opotřebování brzdových špalků by znamenalo úbytek váhy vozu, a díky tomu i nepřesnost v měření. Tyto vozy tedy na trať vyjely zcela vyjímečně a proto se mnohé zachovaly do dnešních dní. Bohužel vůz 420 mezi nimi není. Vůz 420 byl přestavěn ze dvou vozů. První byl Cjachovný vozeň 415 - ze kterého byl použit rošt se závažím a závaží, a kotlový vůz Ry 8- 68435. Tento vůz posloužil svým pojezdem. Rekonstrukce proběhla v depu ČSD v Žilině. Následně byl vůz předán do mostního obvodu Košice, kde stopa po něm končí.
     Ve složkách výkresů vozů, co jsem měl od roku 1995 doma, jsem při úklidu v roce 2018 našel i plánek tárovacího vozu a rozkleslenou kastličku vozu do podoby papírové stavebnice. Tedy jsem si stavebničku podlepil a vystříhl. Švy jsem tentokrát udělal z profilového pásku ewergreen, či jak se to jmenuje. Pojezd jsem udělal z traverzy ewergreen a z papíru. Někde jsem vyštrachal odpadkové pojezdy vozů a zrecykloval jsem tak rozsochy, pružnice a ložiska. 
Když jsem tak vytvářel nový tárovací vůz, tak se mi zželelo toho původního a z čisté nostalgie jsem jej trošku poopravil, abych jej pak na kolejišti strčil někde do kopřiv. Ale o něm jindy. Náš nový tárovací vůz jsem nastříkal zelenou barvou, doplnil černou barvu na pojezd, nalepil jsem košové nárazníky Hedl a dosadil kola a spřáhla. Vše bylo připraveno na rok 2018, kdy jsem chtěl před státnicema modelařit. Obědnal jsem si u jednoho výrobce potisků aržíky za 5000 Kč. a čekal jsem. Dodnes nic nemám. A tak jsem si 19. září 2020 řekl, že ten nějaký popis vymyslím a vůz dodělám.  Podobu vozu čekajícího na popisky vidíte na fotografii.
Našel jsem zbytky popisků na vůz Daa a nějaké zbytky z pivovarského vozu. Vše jsem musel stříhat po písmenkách, číslech a slovech, abych aspoň něco na vůz dal.
Bohuže jsem neměl popisky slovenské. A tak místo domovské stanice Košice je Žatec a místo dílen Žilina jsou dílny Louny. No, snad to nikdo číst nebude  - sám to bez lupy nepřečtu a některé obtisky nerozluštím ani s lupou.
Na závěr jsem vůz přestříkal lesklým lakem, aby se sjednotily vrstvy barvy s potiskem a pak jsem vůz přestříkal matným lakem, protože jsem chtěl dodělat mírnou patinu střechy. Moc jsem to nepřeháněl, protože vůz zas tak moc ven nejezdil. 
Tak snad se vám líbí můj další vůz. Časem k němu přibudou obytné vozy a i nějaké další  speciální pracovní vozy. Prostě, nápadů hafo.