Ce3- 2673 z Jaroměře

Před pár dny vyšla jako novinka doplňková stavebnice pro vozy Bi/Be od LPH. Sice se stavebnice již řadu let nevyrábí, ale většina modelářů má v zásobě spoustu kusů těchto stavebnic. Sám jich mám asi 20 kusů. Ze spousty přestaveb, co VoVo nabízí, jsem si vybral vůz Ce. Asi se mé zásoby stavebnic hodně ztenčí.
Vagóny řady Ce byly prodlouženou verzí vozu s krytými představky. Předchůdci této vozové řady byly vyráběny již od 90. let 19. století. Ve své době to byla poměrně moderní vozidla. Během 20. let 20. století nadále probíhala výroba této vozové řady, která byla ukončena až roku 1937. V průběhu let výroby byly vozy průběžně modernizovány. Ovšem již ve 30. letech 20. století začínal koncept vozů, přes veškerou snahu, zastarávat. Poslední vozová série již měla s původním konceptem vozu společný jen pojezd. Proto se začalo s výrobou nových vozů s podvozky dle patentu Rybák. Starší vozy Ce se tak ocitly mimo hlavní tratě, a před koncem parního provozu se s vozy můžeme setkat dokonce i na lokálních drahách, kde beze zbytku vozy dřívějších řad Ci a Ce vytlačily starší vozový park. V lokálkové vozbě se udržely tyto vozy až do 80 let 20. století. Díky tomu se zhruba 30 vozů dočkalo dnešních dní jako součást různých musejních sbírek. Jako předlohu modelu jsem si zvolil jeden z nich. Jedná se o vůz, který je do dnešních dní zachován v muzeu v Jaroměři, a svými popisky představuje provozní období krátce po roce 1945. Já jej však budu stavět do podoby před rokem 1938.
A nyní ke stavbě. Bočnice na přestavbu jsou prodávány v malém pytlíčku. V balení je 2x bočnice a podlepení k bočnici, dále LP náporový větrač v dostatečném počtu a 2x rám oken.
Lištování vozu není provedeno positivně, ale negativně. Ve výsledku však vozu tento detail neuškodí. Kdo chce, tak může do negativního naznačení lišt nalepit pásku profilu Evergreen. Stavba jde vemi rychle a proto není potřeba žádný složitý návod.
No, tak bočnice by byly na místě. Nyní bylo třeba dotvořit čelní představky. Spousta modelů má střešní patrii představků natřenou šedě. Vůbec se tak nesnaží překrýt fakt, že vrchní část stěny představku je součástí výlisku dílu střechy. Proto jsem zatmelil spáru mezi díly a vlepil lišty nad dveře představku tak, jak je to na skutečném voze. Modelově to vozu velmi pomůže.
Na jednom čele jsem odřízl kryt brzdy. A vůz jsem nastříkal.  
Střecha však byla před nástřikem natřená ručně, aby na nedokonalostech střechy lépe vynikla patina. Pak teprve jsem nastříkal i střechu. Stěny vozu jsem napouštěl lakem, ale asi málo, protože kartón aspoň 3 nátěry pohltil. Když jsem byl již s aplikací nátěru spokojen, tak jsem nanesl obtisky. ČSD a štítky u představků byly co dům dal a číslo Ce3- 2673 jsem měl již z dřívejška. Tak jsem jej tedy aplikoval. Vůz tak bude ve stavu před válkou, a nebo po ní.
Již nyní to není špatné. Ale bez patiny to připomíná hračku. Proto jsem nanesl poctivou porci patiny.
No, to už by šlo. Protože však vůz má tyto obtisky, tak bude nutné nasadit lávky, madla a žebříky. Prostě drobotinu, která je titěrná, ale vozu dá ten pravý vzhled.
Začal jsem přechodovým můstkem. No, není to s lepty špatné. Pojezd jsem sestavil klasicky. Pouze čelníky vozu a bateriovou skříň jsem nahradil leptem. Na připravený pojezd jsem pak aplikoval obtisky, co byly v aršíku k vozu. Jako závaží jsem použil pět matic.
Vůz jsem slepil v jeden celek a pokračoval ve zdokonalení vozu pomocí leptů.
Již nyní budil vůz dojem hotového modelu, ale něco mi chybělo při pohledu na model a na fotografii musejního vozu. Byly to pryžové tlumiče na pojezdu. Ty jsem tedy vysochal z měděného drátu a po nalepení nabarvil. Vůz tak považuji za hotový. Až mi dorazí z obchodu krátká spřáhla, tak je na vůz pouze nainstaluji. Doufám, že jste si při čtení tohoto článku oddychli od nákladních vozů ČSD a pustíte se též do stavby těchto modelů. Jistě se zde nejedná o poslední článek o těchto přestavbách.